Vrijwilliger worden

Wil jij je ook inzetten namens Stichting STAR en zo een goede bijdrage leveren aan mensen die de hulp goed kunnen gebruiken in Groningen en ommeland? Lees hier dan wat je zoal zou kunnen doen en geef je snel op!

Voor andere contact mogelijkheden:

Kletsmaatjes

Houd je van kletsen, taal, andere culturen en heb je een uurtje per week over om een ander te helpen? Word dan online kletsmaatje voor een nieuwkomer! Sinds maart 2020 kletsen ruim 1500 koppels wekelijks een uurtje met elkaar via een beeldbel-verbinding. Dankzij de toewijding van vrijwilligers kunnen nieuwkomers de taal informeel oefenen en bouwen ze een Nederlands netwerk op. Honderden nieuwkomers wachten nog op een vrijwilliger die met hen wil kletsen.

Met een uurtje in de week maak je een werkelijk verschil voor soms eenzame nieuwkomers die graag Nederlands willen oefenen. Je hebt geen ervaring nodig en je woonplaats maakt niet uit. Meld je nu aan voor dit corona-proof project op www.kletsmaatjes.nl.

Sanquin

Met jouw  gedoneerde  rode  bloedcellen worden bijvoorbeeld verkeersslachtoffers of patiënten met sikkelcelziekte geholpen. Uit  bloedplasma  maakt Sanquin belangrijke geneesmiddelen. Daarnaast wordt plasma  toegediend aan patiënten met brandwonden of zeer groot bloedverlies.  Bloedplaatjes  gaan naar patiënten met een kwaadaardige bloedziekte, zoals leukemie.  Zij worden behandeld met chemotherapie, die het beenmerg doodt dat bloedplaatjes aanmaakt. Daardoor krijgen ze tijdens de chemotherapie vaak een ernstig tekort aan bloedplaatjes. Met bloedplaatjes van donors kunnen patiënten deze gevaarlijke periode overbruggen.

Zoals je ziet kun je met één donatie verschillende patiënten een beter leven geven. Word ook bloeddonor. Meld je meteen aan op  http://ikgeefbloed.nl  of kijk op  http://www.sanquin.nl  voor meer informatie.

Humanitas

Stichting STAR is een duurzame samenwerking aangegaan met Humanitas! Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie. De vrijwilligers helpen mensen om op eigen kracht iets aan hun situatie te veranderen. Hieronder hebben wij kort voor je opgesomd wat voor vrijwilligerswerk je bij Humanitas kunt uitoefenen. Ben je geïnteresseerd? Neem dan vooral contact met ze op via onderstaande emailadressen, of door een e-mail te sturen naar star@albertus.nl!

Jeugd

Kinderen en jongeren kunnen om wat voor reden ook extra ondersteuning gebruiken. Bijvoorbeeld vanwege armoede, een beperking of problematiek van ouders. Lijkt het jou leuk om op pad te gaan met een kind of jongere, een steentje bij te dragen aan zijn/haar ontwikkeling en zelf ook een leuke en leerzame ervaring te hebben? Neem dan contact op met Yvonne de Vries  (y.devries@humanitas.nl / 06-51421506)

Vluchtelingen

Lijkt het je leuk om een vluchtelingen te helpen met zijn taal, toekomst of met wonen in Groningen? Neem dan contact op met Nils Kemper (n.kemper@humanitas 06-22641765)

Maatjes

Heb jij tijd om een stadjer op te laten bloeien door jouw aandacht en ondersteuning in een van onze maatjesprojecten? Neem dan contact op met Jacquelien Hartholt van Humanitas Maatjesprojecten. (j.hartholt@humanitas.nl)

Mantelzorg

“Iemand in mijn naaste omgeving vraagt veel aandacht en zorg. Dat vind ik soms best zwaar. Heb jij een luisterend oor voor mij?” Neem dan contact op Maaike Louwsma (M.Louwsma@humanitas.nl / 06-51271088)

Vrijwilligerswerk

Wil jij je inzetten voor Groningen en omgeving? Dan is dit je kans! Stichting STAR biedt jou de mogelijk om voor een langere tijd vrijwilligerswerk te verrichten in de stad. Hierbij moet je onder andere denken aan organisaties als het Rode Kruis, Humanitas en de IMC Weekendschool. Bovendien staat het erg goed op je CV en krijg je er heel veel waardering voor terug!

Contactformulier